Selvitetään oikea ongelma ennen ratkaisua
Ohjelmistoalalla saatetaan käyttää liian vähän vaivaa asioiden kuvaamiseen tavalla, jota asiakkaan on helppo ymmärtää. Softaprojekteissa tämä saattaa johtaa pettymykseen, jos toteutettu palvelu on lopputuloksena kaukana tilaajan mielikuvasta.
Työmme lähtee aina asiakkaan tarpeesta. Tarkastelemme asiakkaan toimintaympäristöä aina kokonaisvaltaisesti myös fyysinen maailma huomioiden. Palvelumuotoilun keinoin pystymme selvittämään, mihin ongelmaan lähdemme etsimään ratkaisua. Palvelumuotoilun työkalut mahdollistavat myös aktiivisen vuoropuhelun käyttäjän ja muiden sidosryhmien välillä.
Kuinka hyödynnämme palvelumuotoilua
Palvelumuotoilun eri menetelmien avulla pystymme keskustelemaan konkreettisella tasolla siitä, minkälainen tulevan palvelun tulisi olla palvelun käyttäjien näkökulmasta.
Asiakaspolkujen ja käyttäjätarinoiden avulla tunnistamme palvelun kriittiset ominaisuudet ja asiakastarpeet
Yhteiskehittämisen menetelmin tuomme käyttäjän mukaan kehitystyöhön
Interaktiivisten käyttöliittymän prototyyppien avulla testaamme palvelua oikeilla käyttäjillä
Muotoiluprojektin eteneminen
Määrittelemme muotoiluprojektin tavoitteet yhdessä asiakkaan kanssa. Onko sinulla idea, joka vaatii kirkastusta? Tai onko eteesi noussut haaste, johon etsit ratkaisua? Muotoiluprosessin avulla lähdemme etsimään yhdessä vastauksia.
Ideoi ja muotoile
Kun olemme päässeet ratkaistavan haasteen jäljille, on aika ideoida ratkaisuja.
Ideointia varten voimme järjestää työpajoja. Työpajoilla voimme osallistaa asiakasta ja käyttäjiä myös prosessin kaikissa muissa vaiheissa.
Ideoista visualisoimme palvelukonseptin
Digitaalisesta palvelusta suunnittelemme käyttöliittymän prototyypin
Testaa ja validoi
Prototyypin avulla voimme testata palvelua todellisilla käyttäjillä ja varmistaa, että ratkaisumme toimii käytännössä.
Käyttäjätestaus
Suunnitelmien priorisointi
Toteutettavuuden arviointi ja kustannusarvio