Etusivu

Asiakastarinat

Pohjois-Suomen Energiatieto Oy

Työmme jälkiä
Työmme jälkiä

Muotoillen kohti auto­maatiota

Sukel­simme laskutus­asiantuntijoiden arkeen palvelu­muotoilun keinoin, ja autoimme asiakasta tunnis­tamaan, missä kohtaa laskutus­prosessia olisi mahdolli­suuksia automati­sointiin.

Mindhive Pohjois-Suomen Energiatieto palvelumuotoiluprojekti
Mindhive Pohjois-Suomen Energiatieto palvelumuotoiluprojekti
Mindhive Pohjois-Suomen Energiatieto palvelumuotoiluprojekti

Case Pohjois-Suomen Energiatieto

Mindhiven palvelu­muotoilun avulla löysimme uuden, toimivan lähestymis­tavan laskutus­prosessin automati­sointiin – parantaen laatua ja kustannus­tehokkuutta tavoittei­demme mukaisesti.

Pohjois-Suomen Energiatieto logo

Kimmo Kokkonen

tietojohtaja

Pohjois-Suomen Energiatieto Oy

Pohjois-Suomen Energia­tieto (PSET) on energia- ja vesi­alan asiantuntija­yritys, joka tuottaa ja kehittää tieto­teknisiä palveluja asiakkailleen ympäri Suomen. Yrityksen palvelut kattavat koko mittarilta kassaan -prosessin, mukaan lukien mittaus-, asiakas­tieto-, järjestelmä- ja laskutus­palvelut. Yrityksen tavoitteena on tuottaa asiakkailleen lisäarvoa yhtenäis­tämällä toimintaa, kehittämällä parhaita käytäntöjä ja hyödyntä­mällä modernia teknologiaa – mukaan lukien automaatio, data-analytiikka ja tiedon­vaihto­ratkaisut.

Tutustu tarkemmin

www.pset.fi

Mistä lähdimme liikkeelle

Mindhive Pohjois-Suomen Energiatieto palvelumuotoiluprojekti

Tarve

Asiakas halusi löytää laskutus­prosessista konkreettisia toimintoja ja työ­vaiheita, joita olisi järkevää lähteä automati­soimaan. Tavoitteena oli vähentää manuaali­työtä, sujuvoittaa tekemistä ja kohdentaa kehitys­työtä oikeisiin asioihin osallistamalla työn­tekijöitä kehitys­työhön.

Ratkaisu

Toteutimme ketterän palvelu­muotoilu­projektin, jossa yhdistyivät asian­tuntijoiden näkemykset, visuaalinen prosessi­kuvaus ja yhteinen ideointi. Muotoilu­kokonaisuus huipentui pelillis­tettyyn hybridi­muotoiseen työ­pajaan, jossa osallistujat tunnistivat laskutus­prosessin kipu­pisteitä ja priorisoivat tärkeimpiä kehitys­kohteita.

Tarve

Asiakas halusi löytää laskutus­prosessista konkreettisia toimintoja ja työ­vaiheita, joita olisi järkevää lähteä automati­soimaan. Tavoitteena oli vähentää manuaali­työtä, sujuvoittaa tekemistä ja kohdentaa kehitys­työtä oikeisiin asioihin osallistamalla työn­tekijöitä kehitys­työhön.

Ratkaisu

Toteutimme ketterän palvelu­muotoilu­projektin, jossa yhdistyivät asian­tuntijoiden näkemykset, visuaalinen prosessi­kuvaus ja yhteinen ideointi. Muotoilu­kokonaisuus huipentui pelillis­tettyyn hybridi­muotoiseen työ­pajaan, jossa osallistujat tunnistivat laskutus­prosessin kipu­pisteitä ja priorisoivat tärkeimpiä kehitys­kohteita.

Haastattelut

Service Blueprint

Työpaja

Yhteenveto

Miten toteutimme

Kuuntelusta kokonaiskuvaan

Projektin toteutuksessa yhdistyi palvelumuotoilu, pelillisyys ja vahva osallistaminen. Työ aloitettiin kuuntelemalla: haastattelimme kaikki laskutusasiantuntijat ja muodostimme kokonaiskuvan arjen työstä ja haasteista. 


Haastatteluiden pohjalta täydensimme laskutusprosessin Service Blueprintin, joka visualisoi prosessin vaiheet, niihin liittyvät tunteet sekä manuaalityön kipupisteet. Haastatteluista nousi vahvasti esille myös laskutusasiantuntijan persoona, jonka olemuksen kiteytimme persoonakuvauksen lisäksi empatiakarttaan.


Service Blueprint toimi pohjana varsinaiselle työpajalle, jonka suunnittelimme osallistujille aidosti mielekkääksi ja hauskaksi kokemukseksi. Hyödynsimme työpajassa pelillistämisen keinoja – muutimme laskutusprosessin seikkailuksi, jonka keskiössä oli laskutusasiantuntijan roolihahmo ja pelilauta, jota kuljettiin vaihe vaiheelta läpi prosessin.

Pelillinen työpaja toi ideat näkyviksi

Toteutimme työpajan hybridimuotoisena huomioiden sekä livenä että etänä osallistuvat. Jokainen osallistuja pääsi ensin pohtimaan haasteita itsenäisesti,minkä jälkeen niitä käytiin läpi ryhmissä ja kirjattiin pelilaudalle esteiksi. Ratkaisuideoita tuotettiin ryhmätyönä SCAMPER-menetelmän avulla, ja lopuksi jokainen sai äänestää tärkeimmät ideat esiin. 


Jotta pystyimme löytämään aidosti asiantuntijoiden arkea helpottavia automatisointikohteita, huolehdimme projektissa erityisesti siitä, että jokainen osallistuja sai tuoda omat havaintonsa ja ideansa esiin. Näin syntyi yhteinen ymmärrys siitä, mitä arjessa oikeasti kannattaa kehittää – ja mihin automaation avulla voisi aidosti vaikuttaa.


Projektin lopuksi kokosimme loppu­raporttiin löydökset, tiimin ideat sekä palvelumuotoilijan suositukset siitä, miten kehittämistä voi viedä eteenpäin systemaattisesti myös jatkossa – niin työn sujuvoittamisen, asiakaskokemuksen kuin liiketoiminnan kehittämisen näkökulmasta.

Mindhive Pohjois-Suomen Energiatieto palvelumuotoiluprojekti
Mindhive Pohjois-Suomen Energiatieto palvelumuotoiluprojekti
Mindhive Pohjois-Suomen Energiatieto palvelumuotoiluprojekti
Mindhive Pohjois-Suomen Energiatieto palvelumuotoiluprojekti
Mindhive Pohjois-Suomen Energiatieto palvelumuotoiluprojekti
Mindhive Pohjois-Suomen Energiatieto palvelumuotoiluprojekti

Mitä asiakkaamme sai

Kokonais­kuvasta seuraaviin askeliin

Muotoilu­projektin konkreetti­simpana tuotoksena asiakas sai työn­tekijöiden priorisoiman listan automatisointi­kohteista – suoraan arjen työn ääreltä. Muotoilun löydökset tarjoavat selkeän suunnan seuraaville kehitys­askeleille ja auttavat varmistamaan, että automaatiota hyödynnetään juuri siellä, missä sillä on vaikutusta.

Samalla syntyi organi­saatiolle yhteinen kuva laskutus­prosessin nyky­tilasta: missä kohtaa on kuormitusta, mitä tehdään ja miksi. Service Blueprint toimii jatkossa tukena niin sisäisessä kehitys­työssä kuin teknisen toteutuksen tukena.

Osallistaminen sitouttaa

Muotoilu­projektin hyödyt ulottuivat myös laajemmin työ­yhteisöön. Työn­tekijöiden osallistaminen vahvisti kokemusta siitä, että omalla näkemyksellä on merkitystä. Työ­pajassa syntyi aitoa innostusta kehittää, ja keskustelu oli avointa, rakentavaa ja oivalluttavaa – ja sitä kautta myös muutos­valmiutta tukevaa.

Kokonais­kuvasta seuraaviin askeliin

Muotoilu­projektin konkreetti­simpana tuotoksena asiakas sai työn­tekijöiden priorisoiman listan automatisointi­kohteista – suoraan arjen työn ääreltä. Muotoilun löydökset tarjoavat selkeän suunnan seuraaville kehitys­askeleille ja auttavat varmistamaan, että automaatiota hyödynnetään juuri siellä, missä sillä on vaikutusta.

Samalla syntyi organi­saatiolle yhteinen kuva laskutus­prosessin nyky­tilasta: missä kohtaa on kuormitusta, mitä tehdään ja miksi. Service Blueprint toimii jatkossa tukena niin sisäisessä kehitys­työssä kuin teknisen toteutuksen tukena.

Osallistaminen sitouttaa

Muotoilu­projektin hyödyt ulottuivat myös laajemmin työ­yhteisöön. Työn­tekijöiden osallistaminen vahvisti kokemusta siitä, että omalla näkemyksellä on merkitystä. Työ­pajassa syntyi aitoa innostusta kehittää, ja keskustelu oli avointa, rakentavaa ja oivalluttavaa – ja sitä kautta myös muutos­valmiutta tukevaa.

Mindhive Pohjois-Suomen Energiatieto palvelumuotoiluprojekti

Haluatko tunnistaa prosessinne kehityskohteet ja löytää oikeat askeleet kohti ratkaisuja? Me autamme tekemään näkyväksi sen, mitä kannattaa kehittää.

Case Pohjois-Suomen Energiatieto

Mindhiven palvelu­muotoilun avulla löysimme uuden, toimivan lähestymis­tavan laskutus­prosessin automati­sointiin – parantaen laatua ja kustannus­tehokkuutta tavoittei­demme mukaisesti.

Pohjois-Suomen Energiatieto logo

Kimmo Kokkonen

tietojohtaja

Pohjois-Suomen Energiatieto Oy

Pohjois-Suomen Energia­tieto (PSET) on energia- ja vesi­alan asiantuntija­yritys, joka tuottaa ja kehittää tieto­teknisiä palveluja asiakkailleen ympäri Suomen. Yrityksen palvelut kattavat koko mittarilta kassaan -prosessin, mukaan lukien mittaus-, asiakas­tieto-, järjestelmä- ja laskutus­palvelut. Yrityksen tavoitteena on tuottaa asiakkailleen lisäarvoa yhtenäis­tämällä toimintaa, kehittämällä parhaita käytäntöjä ja hyödyntä­mällä modernia teknologiaa – mukaan lukien automaatio, data-analytiikka ja tiedon­vaihto­ratkaisut.

Tutustu tarkemmin

www.pset.fi

Mistä lähdimme liikkeelle

Mindhive Pohjois-Suomen Energiatieto palvelumuotoiluprojekti

Tarve

Asiakas halusi löytää laskutus­prosessista konkreettisia toimintoja ja työ­vaiheita, joita olisi järkevää lähteä automati­soimaan. Tavoitteena oli vähentää manuaali­työtä, sujuvoittaa tekemistä ja kohdentaa kehitys­työtä oikeisiin asioihin osallistamalla työn­tekijöitä kehitys­työhön.

Ratkaisu

Toteutimme ketterän palvelu­muotoilu­projektin, jossa yhdistyivät asian­tuntijoiden näkemykset, visuaalinen prosessi­kuvaus ja yhteinen ideointi. Muotoilu­kokonaisuus huipentui pelillis­tettyyn hybridi­muotoiseen työ­pajaan, jossa osallistujat tunnistivat laskutus­prosessin kipu­pisteitä ja priorisoivat tärkeimpiä kehitys­kohteita.

Haastattelut

Service Blueprint

Työpaja

Yhteenveto

Miten toteutimme

Kuuntelusta kokonaiskuvaan

Projektin toteutuksessa yhdistyi palvelumuotoilu, pelillisyys ja vahva osallistaminen. Työ aloitettiin kuuntelemalla: haastattelimme kaikki laskutusasiantuntijat ja muodostimme kokonaiskuvan arjen työstä ja haasteista. 


Haastatteluiden pohjalta täydensimme laskutusprosessin Service Blueprintin, joka visualisoi prosessin vaiheet, niihin liittyvät tunteet sekä manuaalityön kipupisteet. Haastatteluista nousi vahvasti esille myös laskutusasiantuntijan persoona, jonka olemuksen kiteytimme persoonakuvauksen lisäksi empatiakarttaan.


Service Blueprint toimi pohjana varsinaiselle työpajalle, jonka suunnittelimme osallistujille aidosti mielekkääksi ja hauskaksi kokemukseksi. Hyödynsimme työpajassa pelillistämisen keinoja – muutimme laskutusprosessin seikkailuksi, jonka keskiössä oli laskutusasiantuntijan roolihahmo ja pelilauta, jota kuljettiin vaihe vaiheelta läpi prosessin.

Pelillinen työpaja toi ideat näkyviksi

Toteutimme työpajan hybridimuotoisena huomioiden sekä livenä että etänä osallistuvat. Jokainen osallistuja pääsi ensin pohtimaan haasteita itsenäisesti,minkä jälkeen niitä käytiin läpi ryhmissä ja kirjattiin pelilaudalle esteiksi. Ratkaisuideoita tuotettiin ryhmätyönä SCAMPER-menetelmän avulla, ja lopuksi jokainen sai äänestää tärkeimmät ideat esiin. 


Jotta pystyimme löytämään aidosti asiantuntijoiden arkea helpottavia automatisointikohteita, huolehdimme projektissa erityisesti siitä, että jokainen osallistuja sai tuoda omat havaintonsa ja ideansa esiin. Näin syntyi yhteinen ymmärrys siitä, mitä arjessa oikeasti kannattaa kehittää – ja mihin automaation avulla voisi aidosti vaikuttaa.


Projektin lopuksi kokosimme loppu­raporttiin löydökset, tiimin ideat sekä palvelumuotoilijan suositukset siitä, miten kehittämistä voi viedä eteenpäin systemaattisesti myös jatkossa – niin työn sujuvoittamisen, asiakaskokemuksen kuin liiketoiminnan kehittämisen näkökulmasta.

Mindhive Pohjois-Suomen Energiatieto palvelumuotoiluprojekti
Mindhive Pohjois-Suomen Energiatieto palvelumuotoiluprojekti
Mindhive Pohjois-Suomen Energiatieto palvelumuotoiluprojekti

Mitä asiakkaamme sai

Kokonais­kuvasta seuraaviin askeliin

Muotoilu­projektin konkreetti­simpana tuotoksena asiakas sai työn­tekijöiden priorisoiman listan automatisointi­kohteista – suoraan arjen työn ääreltä. Muotoilun löydökset tarjoavat selkeän suunnan seuraaville kehitys­askeleille ja auttavat varmistamaan, että automaatiota hyödynnetään juuri siellä, missä sillä on vaikutusta.

Samalla syntyi organi­saatiolle yhteinen kuva laskutus­prosessin nyky­tilasta: missä kohtaa on kuormitusta, mitä tehdään ja miksi. Service Blueprint toimii jatkossa tukena niin sisäisessä kehitys­työssä kuin teknisen toteutuksen tukena.

Osallistaminen sitouttaa

Muotoilu­projektin hyödyt ulottuivat myös laajemmin työ­yhteisöön. Työn­tekijöiden osallistaminen vahvisti kokemusta siitä, että omalla näkemyksellä on merkitystä. Työ­pajassa syntyi aitoa innostusta kehittää, ja keskustelu oli avointa, rakentavaa ja oivalluttavaa – ja sitä kautta myös muutos­valmiutta tukevaa.

Mindhive Pohjois-Suomen Energiatieto palvelumuotoiluprojekti

Haluatko tunnistaa prosessinne kehityskohteet ja löytää oikeat askeleet kohti ratkaisuja? Me autamme tekemään näkyväksi sen, mitä kannattaa kehittää.