Photo by <a href="https://unsplash.com/@vii_doom?utm_content=creditCopyText&utm_medium=referral&utm_source=unsplash">Viviana Couto Sayalero</a> on <a href="https://unsplash.com/photos/black-and-red-traffic-light--cciE19Huu4?utm_content=creditCopyText&utm_medium=referral&utm_source=unsplash">Unsplash</a>

Saavutettavuus on kaikkien asia – askel kohti yhdenvertaista yhteiskuntaa

torstai 21. marraskuuta 2024

Anni Vigrén

Saavutettavuus on kaikkien asia – askel kohti yhdenvertaista yhteiskuntaa

Kun palvelut suunnitellaan niin, että ne ovat käytettävissä kaikille, varmistetaan yhteiskunnan yhden­vertaisuus ja osallisuus. Tämä on ennen kaikkea ihmis­oikeus­kysymys: kaikkien tulee päästä osalliseksi yhteis­­kunnasta ilman pelkoa siitä, että heidän tarpeitaan sivuu­tetaan.­­ ­

Älä rakenna esteitä


Mikäli palvelussa on jokin käytön este – esimerkiksi vaikea­selkoisuus, epäselvä navigointi tai tekniset rajoitteet – se viestii käyttäjälleen, että 'tämä ei kuulu sinulle'. Huomioimalla saa­vutet­tavuu­teen liittyvät seikat voidaan varmistaa, että palvelut ja tuotteet ovat aidosti kaikkien käytettävissä. Tämä periaate tukee yhden­vertaisuutta yhteis­kunnassa, jossa yhä suurempi osa toiminnoista on siirtynyt digitaaliseen ympäristöön.


Huomioiden käyttäjien erilaisia tilanteita


Saavutettavuus on myös asiakas­lähtöisyyden ytimessä. Se vaatii palvelun­tarjoajilta kykyä asettua käyttäjien asemaan ja ymmärtää heidän moninaisia elämän­tilanteitaan. Hyvin suunniteltu palvelu ei ainoastaan vastaa käyttäjien tarpeisiin, vaan hyödyttää myös palveluntarjoajaa: se parantaa asiakaskokemusta, lisää asiakas­uskollisuutta ja kasvattaa käyttäjä­kuntaa.


Saavutettava palvelu säästää kustannuksia


Hyvin suunniteltu ja saavutettava koodi on käyttäjä­ystävällinen ja kustannus­tehokas. Selkeämpi koodi on helpompi varastoida, ylläpitää ja jatko­kehittää, ja huonosti rakennetun palvelun korjaaminen jälkikäteen on monin­kertaisesti kalliimpaa. Lisäksi saavu­tettavuus parantaa hakukone­näkyvyyttä: kevyemmät, saavutettavat sivustot sijoittuvat paremmin haku­tuloksissa, kun taas raskaat ja huonosti toimivat sivut jäävät hylätyiksi. Ennakointi onkin avain­asemassa – mitä aikaisem­min saavutet­tavuus huomioidaan, sitä enemmän kustannuksia voidaan säästää.


Laki saavutettavuudesta laajenee


Lainsäädäntö kirittää saavutet­tavuustyötä, sillä esimerkiksi verkko­kaupat tulevat osaksi saavutet­tavuus­vaatimusten piiriä kesällä 2025. Tämä ei kuitenkaan ole pelkkä velvoite – se on ennen kaikkea mahdollisuus. Saavutet­tavuus ei ainoastaan paranna palveluiden laatua, vaan se avaa ovia uusille asiakas­ryhmille ja tekee liiketoimin­nasta kilpailu­kykyisempää. Panostaminen saavutet­tavuuteen ei ole vain oikein – se on fiksua.


Tee saavutettavuudesta kilpailuvaltti


Tarjoamme digitaalisten palveluiden käyttö­kokemuksen kartoituksen, joka auttaa sinua parantamaan asiakas­kokemusta ja parantamaan palvelua. Toteutimme Disecille Yksa-­arkisto­palvelun saavutettavuus­­­testauksen, joista koostimme visuaalisen raportin, jonka avulla asiakkaan oli helppo hahmottaa kehitys­kohteiden sijainti palvelussa. Kävimme myös löydökset läpi yhdessä kehitystiimin kanssa jolloin he pääsivät suoraan toteuttamaan tarvittavat muutokset. Tutustu tarkemmin Yksa-­arkistopalvelun saavutettavuustestaukseen.

Käyttäjäkokemuksen kartoitus auttaa tunnistamaan palvelusi vahvuudet ja kehityskohteet myös saavutettavuuden näkökulmasta. Se on ensimmäinen askel kohti käyttäjäystävällisempää, yhdenvertaisempaa ja kilpailukykyisempää palvelua.