Kaikille saavutettava arkistopalvelu
Toteutimme Disecille Yksa-arkistopalvelun saavutettavuustestauksen
Case Yksan saavutettavuustestaus
Teettämällä saavutettavuustestauksen Mindhivella, pääsimme itse nopeammin varsinaisen kehitystyön pariin. Mindhiven asiantuntijat auttoivat meitä hahmottamaan, mitä meidän tulisi tehdä toisin, jotta palvelumme olisivat paremmin saavutettavia. Kun kehityskohteet oli valmiiksi kartoitettu, meidän ei tarvinnut enää käyttää aikaa niiden etsimiseen, vaan pääsimme tekemään suoraan tuottavaa työtä oman ydinosaamisemme parissa.
Kaisa Neuvonen
Asiakaspäällikkö
Disec Oy
Disec tarjoaa asiakkailleen Yksa-arkistopalvelua, joka on Sähke2-sertifioitu arkistojärjestelmä. Yksaa käyttävät myös julkisen sektorin toimijat, minkä takia palvelua koskevat laissa määritellyt saavutettavuusvaatimukset. Disecin pyynnöstä teimme Yksa-arkistopalveluun saavutettavuustestauksen, jotta heidän kehitystiimi pystyi tehokkaammin toteuttamaan tarvittavat muutokset.
Tutustu yritykseen tarkemmin
Disec.fi
Mistä lähdimme liikkeelle
Tarve
Yksa-arkistopalvelun uudistuksessa haluttiin taata kaikkien käyttäjäryhmien yhdenvertainen kohtelu, täyttämällä WCAG 2.1-ohjeistuksen asettamat A- ja AA-tasojen saavutettavuusvaatimukset.
Ratkaisu
Suoritimme sivuston saavutettavuustestauksen, jonka lopputuloksena asiakas pystyi hahmottamaan, mitä asioita saavutettavuuden suhteen voidaan parantaa.
Tarve
Yksa-arkistopalvelun uudistuksessa haluttiin taata kaikkien käyttäjäryhmien yhdenvertainen kohtelu, täyttämällä WCAG 2.1-ohjeistuksen asettamat A- ja AA-tasojen saavutettavuusvaatimukset.
Ratkaisu
Suoritimme sivuston saavutettavuustestauksen, jonka lopputuloksena asiakas pystyi hahmottamaan, mitä asioita saavutettavuuden suhteen voidaan parantaa.
Tavoitteet
Testaus
Raportti
Läpikäynti
Miten toteutimme
Automaatiotestaus pureutuu koodiin
Automaatiotestauksessa kävimme palvelun jokaisen näkymän läpi saavutettavuustyökalun avulla. Saavutettavuustyökalun avulla kokosimme havainnot saavutettavuuteen vaikuttavista tekijöistä, kuten fonttien koosta ja tekstien kontrastista. Työkalun avulla selvitimme myös sivuston rakennetta eli koodia. Rakennetta tutkimalla selvitimme, miten ruudunlukijat ja muut avustavat teknologiat tulkitsevat sivua.
Manuaalisella testauksella inhimillisyyttä
Saavutettavuus koostuu monista asioista, eikä kaikkia osa-alueita voida testata koneellisesti. Saavutettavuuden varmistamiseksi kävimme palvelun osa-alueita läpi myös manuaalisesti. Testasimme palvelua eri laitteilla, kuten puhelimella ja tietokoneella. Tutkimme myös sitä, miten helppokäyttöinen palvelu on heille, jotka käyttävät navigoidakseen pelkkää näppäimistöä tai pelkkää hiirtä. Lopuksi arvioimme, miten palvelu täytti testauksen pohjana olleen WCAG 2.1-ohjeistuksen A- ja AA-tasojen saavutettavuuskriteerit ja miten kriteereiden täyttyminen voitaisiin varmistaa.
Mitä asiakkaamme sai
Saavutettavuusraportointi
Raportissa avasimme WCAG-ohjeistuksen sisältämät neljä periaatetta: havaittavuus, hallittavuus, toimintavarmuus ja ymmärrettävyys. Kuvasimme asiakkaalle periaatteisiin sisältyvät A- ja AA-tason kriteerit onnistumisvaatimuksineen, käyttötapausesimerkkeineen ja huomioineen.
Kirjallisen raportin tueksi toteutimme visuaalisen koosteen sivuston saavutettavuushuomioista. Asiakas sai käyttöönsä kuvat jokaisesta testatusta näkymästä, jonka pohjalta oli helppo hahmottaa ohjelmalliseen toteutukseen liittyvien huomioiden ja kehityskohteiden sijainti palvelussa.
Selkeät askelmerkit kehitystyöhön
Kävimme testauksen tulokset läpi yhdessä asiakkaan kanssa, jonka jälkeen asiakkaan kehitystiimi pystyi tekemään tarvittavat muutokset Yksa-arkistopalveluun. Saavutettavuustestauksen pohjalta asiakas pystyi takaamaan Yksa-arkistopalvelun sujuvan käyttökokemuksen yhä laajemmalle kohderyhmälle.
Saavutettavuusraportointi
Raportissa avasimme WCAG-ohjeistuksen sisältämät neljä periaatetta: havaittavuus, hallittavuus, toimintavarmuus ja ymmärrettävyys. Kuvasimme asiakkaalle periaatteisiin sisältyvät A- ja AA-tason kriteerit onnistumisvaatimuksineen, käyttötapausesimerkkeineen ja huomioineen.
Kirjallisen raportin tueksi toteutimme visuaalisen koosteen sivuston saavutettavuushuomioista. Asiakas sai käyttöönsä kuvat jokaisesta testatusta näkymästä, jonka pohjalta oli helppo hahmottaa ohjelmalliseen toteutukseen liittyvien huomioiden ja kehityskohteiden sijainti palvelussa.
Selkeät askelmerkit kehitystyöhön
Kävimme testauksen tulokset läpi yhdessä asiakkaan kanssa, jonka jälkeen asiakkaan kehitystiimi pystyi tekemään tarvittavat muutokset Yksa-arkistopalveluun. Saavutettavuustestauksen pohjalta asiakas pystyi takaamaan Yksa-arkistopalvelun sujuvan käyttökokemuksen yhä laajemmalle kohderyhmälle.
Tarvitsetko apua sivustosi saavutettavuustestauksessa?
Ota yhteyttä ja katsotaan, miten voisimme olla avuksi.
Case Yksan saavutettavuustestaus
Teettämällä saavutettavuustestauksen Mindhivella, pääsimme itse nopeammin varsinaisen kehitystyön pariin. Mindhiven asiantuntijat auttoivat meitä hahmottamaan, mitä meidän tulisi tehdä toisin, jotta palvelumme olisivat paremmin saavutettavia. Kun kehityskohteet oli valmiiksi kartoitettu, meidän ei tarvinnut enää käyttää aikaa niiden etsimiseen, vaan pääsimme tekemään suoraan tuottavaa työtä oman ydinosaamisemme parissa.
Kaisa Neuvonen
Asiakaspäällikkö
Disec Oy
Disec tarjoaa asiakkailleen Yksa-arkistopalvelua, joka on Sähke2-sertifioitu arkistojärjestelmä. Yksaa käyttävät myös julkisen sektorin toimijat, minkä takia palvelua koskevat laissa määritellyt saavutettavuusvaatimukset. Disecin pyynnöstä teimme Yksa-arkistopalveluun saavutettavuustestauksen, jotta heidän kehitystiimi pystyi tehokkaammin toteuttamaan tarvittavat muutokset.
Tutustu yritykseen tarkemmin
Disec.fi
Mistä lähdimme liikkeelle
Tarve
Yksa-arkistopalvelun uudistuksessa haluttiin taata kaikkien käyttäjäryhmien yhdenvertainen kohtelu, täyttämällä WCAG 2.1-ohjeistuksen asettamat A- ja AA-tasojen saavutettavuusvaatimukset.
Ratkaisu
Suoritimme sivuston saavutettavuustestauksen, jonka lopputuloksena asiakas pystyi hahmottamaan, mitä asioita saavutettavuuden suhteen voidaan parantaa.
Tavoitteet
Testaus
Raportti
Läpikäynti
Miten toteutimme
Automaatiotestaus pureutuu koodiin
Automaatiotestauksessa kävimme palvelun jokaisen näkymän läpi saavutettavuustyökalun avulla. Saavutettavuustyökalun avulla kokosimme havainnot saavutettavuuteen vaikuttavista tekijöistä, kuten fonttien koosta ja tekstien kontrastista. Työkalun avulla selvitimme myös sivuston rakennetta eli koodia. Rakennetta tutkimalla selvitimme, miten ruudunlukijat ja muut avustavat teknologiat tulkitsevat sivua.
Manuaalisella testauksella inhimillisyyttä
Saavutettavuus koostuu monista asioista, eikä kaikkia osa-alueita voida testata koneellisesti. Saavutettavuuden varmistamiseksi kävimme palvelun osa-alueita läpi myös manuaalisesti. Testasimme palvelua eri laitteilla, kuten puhelimella ja tietokoneella. Tutkimme myös sitä, miten helppokäyttöinen palvelu on heille, jotka käyttävät navigoidakseen pelkkää näppäimistöä tai pelkkää hiirtä. Lopuksi arvioimme, miten palvelu täytti testauksen pohjana olleen WCAG 2.1-ohjeistuksen A- ja AA-tasojen saavutettavuuskriteerit ja miten kriteereiden täyttyminen voitaisiin varmistaa.
Mitä asiakkaamme sai
Saavutettavuusraportointi
Raportissa avasimme WCAG-ohjeistuksen sisältämät neljä periaatetta: havaittavuus, hallittavuus, toimintavarmuus ja ymmärrettävyys. Kuvasimme asiakkaalle periaatteisiin sisältyvät A- ja AA-tason kriteerit onnistumisvaatimuksineen, käyttötapausesimerkkeineen ja huomioineen.
Kirjallisen raportin tueksi toteutimme visuaalisen koosteen sivuston saavutettavuushuomioista. Asiakas sai käyttöönsä kuvat jokaisesta testatusta näkymästä, jonka pohjalta oli helppo hahmottaa ohjelmalliseen toteutukseen liittyvien huomioiden ja kehityskohteiden sijainti palvelussa.
Selkeät askelmerkit kehitystyöhön
Kävimme testauksen tulokset läpi yhdessä asiakkaan kanssa, jonka jälkeen asiakkaan kehitystiimi pystyi tekemään tarvittavat muutokset Yksa-arkistopalveluun. Saavutettavuustestauksen pohjalta asiakas pystyi takaamaan Yksa-arkistopalvelun sujuvan käyttökokemuksen yhä laajemmalle kohderyhmälle.