Etusivu

Asiakastarinat

Mikkelin kaupunki

Työmme jälkiä
Työmme jälkiä

Teko­äly avuksi asiakas­palveluun

Toteutimme MAINIO-teko­äly­assistentin Mikkelin kaupungin verkko­sivuille.

Mindhive Mikkelin kaupunki Mainio-tekoälyassistentti
Mindhive Mikkelin kaupunki Mainio-tekoälyassistentti
Mindhive Mikkelin kaupunki Mainio-tekoälyassistentti

Case MAINIO Mikkelin kaupungille

Yhteistyö ammattitaitoisen Mindhiven kanssa Mikkelin oman ai-botin toteuttamiseksi on sujunut erinomaisesti alusta loppuun – kiitos siitä!

Mikkelin kaupunki logo

Jussi Linnala

tietohallinto­päällikkö

Mikkelin kaupunki

Mikkelin kaupunki on Etelä-Savon maa­kunta­keskus ja noin 50 000 asukkaan koti­kaupunki. Kaupungilla on moni­puolinen palvelu­verkosto ja aktiivinen rooli digi­palveluiden kehittämisessä. Mikkelin tavoitteena on tarjota saavutettavaa, asiakas­lähtöistä ja ajasta riippumatonta palvelua niin kuntalaisille, matkailijoille kuin muille verkko­sivuilla asioiville.

Tutustu tarkemmin

www.mikkeli.fi

Mistä lähdimme liikkeelle

Mindhive Mainio Mikkelin kaupungille

Tarve

Mikkelin kaupunki halusi ottaa teko­älyn mahdolli­suudet hyöty­käyttöön asiakas­palvelussa. Taustalla oli tarve palvella verkko­sivuilla asioivia tehokkaammin ja saavutetta­vammin – myös moni­kielisesti. Verkko­sisällön manuaalinen kääntäminen vaatisi paljon resursseja, ja teko­älyn avulla haluttiin tarjota ymmärret­tävää tietoa käyttäjän omalla kielellä. Lisäksi teko­älyn toivottiin vapauttavan asiakas­palvelijoiden aikaa rutiini­tehtävistä vaativampiin asiakas­kohtaamisiin.

Ratkaisu

Toteutimme Mikkelin kaupungille MAINIO-teko­äly­assistentin, joka toimii asiakas­palvelijana kaupungin verkko­sivuilla. Kaupungin nimeämä Saimi-assistentti on pereh­dytetty Mikkelin palveluihin ja vastaa kävijöiden kysymyksiin kellon ympäri – myös esim. englanniksi, ukrainaksi ja venäjäksi.

Tarve

Mikkelin kaupunki halusi ottaa teko­älyn mahdolli­suudet hyöty­käyttöön asiakas­palvelussa. Taustalla oli tarve palvella verkko­sivuilla asioivia tehokkaammin ja saavutetta­vammin – myös moni­kielisesti. Verkko­sisällön manuaalinen kääntäminen vaatisi paljon resursseja, ja teko­älyn avulla haluttiin tarjota ymmärret­tävää tietoa käyttäjän omalla kielellä. Lisäksi teko­älyn toivottiin vapauttavan asiakas­palvelijoiden aikaa rutiini­tehtävistä vaativampiin asiakas­kohtaamisiin.

Ratkaisu

Toteutimme Mikkelin kaupungille MAINIO-teko­äly­assistentin, joka toimii asiakas­palvelijana kaupungin verkko­sivuilla. Kaupungin nimeämä Saimi-assistentti on pereh­dytetty Mikkelin palveluihin ja vastaa kävijöiden kysymyksiin kellon ympäri – myös esim. englanniksi, ukrainaksi ja venäjäksi.

Toimen­kuva

Testi­versio

Perehdyt­täminen

Julkaisu

Miten toteutimme

Mainion toimen­kuvan määrittely

Teko­äly­assistentin käyttöön­ottoa voi hyvin verrata uuden työn­tekijän palkkaa­miseen. Aloitimme MAINIOn toimen­kuvan muotoilun kaupungin palveluiden ja asiakas­palvelun parissa työsken­televien kanssa. Kartoitimme, millaisia palvelu­tilanteita asiakas­palvelussa kohdataan, ja määritte­limme yhdessä toiminta­ohjeet erilaisiin tilanteisiin. Hyödynsimme MAINIOn käyttö­tapausten ja toiminta­ohjeiden määrittelyssä myös aitoa dataa kaupungin asiakas­palvelu­chatissa käydyistä keskusteluista. Toimen­kuvan määrittelyssä kävimme myös läpi, mitä tausta­materiaaleja ja tieto­lähteitä MAINIO käyttää.


Yhteisen määrittelyn pohjalta teimme MAINIOn ensimmäisen testi­version. Kaupungin tiimi pääsi projektin aikaisessa vaiheessa testaamaan, kuinka MAINIO suoriutui sille esitetyistä kysymyksistä, ja pystyi näin helposti antamaan palautetta MAINIOn toiminnasta jatko­kehittämisen tueksi.

Testaaminen keskiössä

MAINIOn perehdyttämisessä on asiakkaalla keskeinen rooli; vain asiakas tietää, vastaako MAINIO kuin kaupungin asiakaspalvelija. Käyttöön­otto­projektin aikana pidimme useamman kehityspalaverin, jossa kävimme läpi, miten MAINIO oli onnistunut testikeskusteluissa, ja miten MAINIOn ohjeistusta tulisi vielä täsmentää. 


Asiakkaan palautteen pohjalta teimme tarvittavia täsmennyksiä Mainion ohjeistukseen. Kun MAINIO oli valmis aloittamaan työnsä kaupungin verkkosivuilla, viilasimme vielä kuntoon Mainion visuaalisen ilmeen ja määrittelimme MAINIOn tervehdystekstin kaupungin ohjeistuksen mukaisesti.

Mindhive MAINIO-tekoälyassistentti määrittely
Mindhive MAINIO-tekoälyassistentti määrittely
Mindhive MAINIO-tekoälyassistentti testaaminen
Mindhive MAINIO-tekoälyassistentti testaaminen
Mindhive MAINIO-tekoälyassistentti julkaisu
Mindhive MAINIO-tekoälyassistentti julkaisu

Mitä asiakkaamme sai

Moni­kielistä asiakas­palvelua kellon ympäri

MAINIOn avulla Mikkelin kaupunki voi tarjota asiakas­palvelua 24/7 käyttäjän omalla äidin­kielellä. Tämä tukee kaupungin saavutettavuus­tavoitteita ja palvelee erityisesti niitä, joiden asiointi suomeksi on haasteellista.

Tukea jatko­kehittämiseen ja sisällön­tuotantoon

Asiakas pystyy seuraamaan MAINIOn kanssa käytyjä keskusteluja oman palvelun kautta, josta löytyy kaikkien keskustelujen lisäksi myös mm. käyttäjien MAINIOlle antamat palautteet keskusteluista. MAINIOn kanssa käytyjen keskustelujen ja käyttäjä­palautteiden avulla kaupungilla on nyt työ­kalu paitsi asiakas­palvelun kehittämiseen, myös verkko­sisältöjen tarkasteluun ja päivittämiseen. 


Käyttöön­oton aikana syntyi myös uusia ideoita MAINIOn hyödyntämisestä muissa kaupungin asian­tuntija­tehtävissä.

Moni­kielistä asiakas­palvelua kellon ympäri

MAINIOn avulla Mikkelin kaupunki voi tarjota asiakas­palvelua 24/7 käyttäjän omalla äidin­kielellä. Tämä tukee kaupungin saavutettavuus­tavoitteita ja palvelee erityisesti niitä, joiden asiointi suomeksi on haasteellista.

Tukea jatko­kehittämiseen ja sisällön­tuotantoon

Asiakas pystyy seuraamaan MAINIOn kanssa käytyjä keskusteluja oman palvelun kautta, josta löytyy kaikkien keskustelujen lisäksi myös mm. käyttäjien MAINIOlle antamat palautteet keskusteluista. MAINIOn kanssa käytyjen keskustelujen ja käyttäjä­palautteiden avulla kaupungilla on nyt työ­kalu paitsi asiakas­palvelun kehittämiseen, myös verkko­sisältöjen tarkasteluun ja päivittämiseen. 


Käyttöön­oton aikana syntyi myös uusia ideoita MAINIOn hyödyntämisestä muissa kaupungin asian­tuntija­tehtävissä.

Mindhive Mainio Mikkelin kaupungille

MAINIO-teko­äly­assistentti mukautuu moneen: asiakas­palvelijaksi, oppaaksi, tekniseksi tueksi tai vaikka sisällön­kehittäjäksi. Mihin rooliin MAINIO voisi sopia teillä? Ota yhteyttä - ideoidaan yhdessä!

Case MAINIO Mikkelin kaupungille

Yhteistyö ammattitaitoisen Mindhiven kanssa Mikkelin oman ai-botin toteuttamiseksi on sujunut erinomaisesti alusta loppuun – kiitos siitä!

Mikkelin kaupunki logo

Jussi Linnala

tietohallinto­päällikkö

Mikkelin kaupunki

Mikkelin kaupunki on Etelä-Savon maa­kunta­keskus ja noin 50 000 asukkaan koti­kaupunki. Kaupungilla on moni­puolinen palvelu­verkosto ja aktiivinen rooli digi­palveluiden kehittämisessä. Mikkelin tavoitteena on tarjota saavutettavaa, asiakas­lähtöistä ja ajasta riippumatonta palvelua niin kuntalaisille, matkailijoille kuin muille verkko­sivuilla asioiville.

Tutustu tarkemmin

www.mikkeli.fi

Mistä lähdimme liikkeelle

Mindhive Mainio Mikkelin kaupungille

Tarve

Mikkelin kaupunki halusi ottaa teko­älyn mahdolli­suudet hyöty­käyttöön asiakas­palvelussa. Taustalla oli tarve palvella verkko­sivuilla asioivia tehokkaammin ja saavutetta­vammin – myös moni­kielisesti. Verkko­sisällön manuaalinen kääntäminen vaatisi paljon resursseja, ja teko­älyn avulla haluttiin tarjota ymmärret­tävää tietoa käyttäjän omalla kielellä. Lisäksi teko­älyn toivottiin vapauttavan asiakas­palvelijoiden aikaa rutiini­tehtävistä vaativampiin asiakas­kohtaamisiin.

Ratkaisu

Toteutimme Mikkelin kaupungille MAINIO-teko­äly­assistentin, joka toimii asiakas­palvelijana kaupungin verkko­sivuilla. Kaupungin nimeämä Saimi-assistentti on pereh­dytetty Mikkelin palveluihin ja vastaa kävijöiden kysymyksiin kellon ympäri – myös esim. englanniksi, ukrainaksi ja venäjäksi.

Toimen­kuva

Testi­versio

Perehdyt­täminen

Julkaisu

Miten toteutimme

Mainion toimen­kuvan määrittely

Teko­äly­assistentin käyttöön­ottoa voi hyvin verrata uuden työn­tekijän palkkaa­miseen. Aloitimme MAINIOn toimen­kuvan muotoilun kaupungin palveluiden ja asiakas­palvelun parissa työsken­televien kanssa. Kartoitimme, millaisia palvelu­tilanteita asiakas­palvelussa kohdataan, ja määritte­limme yhdessä toiminta­ohjeet erilaisiin tilanteisiin. Hyödynsimme MAINIOn käyttö­tapausten ja toiminta­ohjeiden määrittelyssä myös aitoa dataa kaupungin asiakas­palvelu­chatissa käydyistä keskusteluista. Toimen­kuvan määrittelyssä kävimme myös läpi, mitä tausta­materiaaleja ja tieto­lähteitä MAINIO käyttää.


Yhteisen määrittelyn pohjalta teimme MAINIOn ensimmäisen testi­version. Kaupungin tiimi pääsi projektin aikaisessa vaiheessa testaamaan, kuinka MAINIO suoriutui sille esitetyistä kysymyksistä, ja pystyi näin helposti antamaan palautetta MAINIOn toiminnasta jatko­kehittämisen tueksi.

Testaaminen keskiössä

MAINIOn perehdyttämisessä on asiakkaalla keskeinen rooli; vain asiakas tietää, vastaako MAINIO kuin kaupungin asiakaspalvelija. Käyttöön­otto­projektin aikana pidimme useamman kehityspalaverin, jossa kävimme läpi, miten MAINIO oli onnistunut testikeskusteluissa, ja miten MAINIOn ohjeistusta tulisi vielä täsmentää. 


Asiakkaan palautteen pohjalta teimme tarvittavia täsmennyksiä Mainion ohjeistukseen. Kun MAINIO oli valmis aloittamaan työnsä kaupungin verkkosivuilla, viilasimme vielä kuntoon Mainion visuaalisen ilmeen ja määrittelimme MAINIOn tervehdystekstin kaupungin ohjeistuksen mukaisesti.

Mindhive MAINIO-tekoälyassistentti määrittely
Mindhive MAINIO-tekoälyassistentti testaaminen
Mindhive MAINIO-tekoälyassistentti julkaisu

Mitä asiakkaamme sai

Moni­kielistä asiakas­palvelua kellon ympäri

MAINIOn avulla Mikkelin kaupunki voi tarjota asiakas­palvelua 24/7 käyttäjän omalla äidin­kielellä. Tämä tukee kaupungin saavutettavuus­tavoitteita ja palvelee erityisesti niitä, joiden asiointi suomeksi on haasteellista.

Tukea jatko­kehittämiseen ja sisällön­tuotantoon

Asiakas pystyy seuraamaan MAINIOn kanssa käytyjä keskusteluja oman palvelun kautta, josta löytyy kaikkien keskustelujen lisäksi myös mm. käyttäjien MAINIOlle antamat palautteet keskusteluista. MAINIOn kanssa käytyjen keskustelujen ja käyttäjä­palautteiden avulla kaupungilla on nyt työ­kalu paitsi asiakas­palvelun kehittämiseen, myös verkko­sisältöjen tarkasteluun ja päivittämiseen. 


Käyttöön­oton aikana syntyi myös uusia ideoita MAINIOn hyödyntämisestä muissa kaupungin asian­tuntija­tehtävissä.

Mindhive Mainio Mikkelin kaupungille

MAINIO-teko­äly­assistentti mukautuu moneen: asiakas­palvelijaksi, oppaaksi, tekniseksi tueksi tai vaikka sisällön­kehittäjäksi. Mihin rooliin MAINIO voisi sopia teillä? Ota yhteyttä - ideoidaan yhdessä!