Tekoäly avuksi asiakaspalveluun
Toteutimme MAINIO-tekoälyassistentin Mikkelin kaupungin verkkosivuille.



Case MAINIO Mikkelin kaupungille
Yhteistyö ammattitaitoisen Mindhiven kanssa Mikkelin oman ai-botin toteuttamiseksi on sujunut erinomaisesti alusta loppuun – kiitos siitä!

Jussi Linnala
tietohallintopäällikkö
Mikkelin kaupunki
Mikkelin kaupunki on Etelä-Savon maakuntakeskus ja noin 50 000 asukkaan kotikaupunki. Kaupungilla on monipuolinen palveluverkosto ja aktiivinen rooli digipalveluiden kehittämisessä. Mikkelin tavoitteena on tarjota saavutettavaa, asiakaslähtöistä ja ajasta riippumatonta palvelua niin kuntalaisille, matkailijoille kuin muille verkkosivuilla asioiville.
Tutustu tarkemmin
www.mikkeli.fi
Mistä lähdimme liikkeelle

Tarve
Mikkelin kaupunki halusi ottaa tekoälyn mahdollisuudet hyötykäyttöön asiakaspalvelussa. Taustalla oli tarve palvella verkkosivuilla asioivia tehokkaammin ja saavutettavammin – myös monikielisesti. Verkkosisällön manuaalinen kääntäminen vaatisi paljon resursseja, ja tekoälyn avulla haluttiin tarjota ymmärrettävää tietoa käyttäjän omalla kielellä. Lisäksi tekoälyn toivottiin vapauttavan asiakaspalvelijoiden aikaa rutiinitehtävistä vaativampiin asiakaskohtaamisiin.
Ratkaisu
Toteutimme Mikkelin kaupungille MAINIO-tekoälyassistentin, joka toimii asiakaspalvelijana kaupungin verkkosivuilla. Kaupungin nimeämä Saimi-assistentti on perehdytetty Mikkelin palveluihin ja vastaa kävijöiden kysymyksiin kellon ympäri – myös esim. englanniksi, ukrainaksi ja venäjäksi.

Tarve
Mikkelin kaupunki halusi ottaa tekoälyn mahdollisuudet hyötykäyttöön asiakaspalvelussa. Taustalla oli tarve palvella verkkosivuilla asioivia tehokkaammin ja saavutettavammin – myös monikielisesti. Verkkosisällön manuaalinen kääntäminen vaatisi paljon resursseja, ja tekoälyn avulla haluttiin tarjota ymmärrettävää tietoa käyttäjän omalla kielellä. Lisäksi tekoälyn toivottiin vapauttavan asiakaspalvelijoiden aikaa rutiinitehtävistä vaativampiin asiakaskohtaamisiin.
Ratkaisu
Toteutimme Mikkelin kaupungille MAINIO-tekoälyassistentin, joka toimii asiakaspalvelijana kaupungin verkkosivuilla. Kaupungin nimeämä Saimi-assistentti on perehdytetty Mikkelin palveluihin ja vastaa kävijöiden kysymyksiin kellon ympäri – myös esim. englanniksi, ukrainaksi ja venäjäksi.
Toimenkuva
Testiversio
Perehdyttäminen
Julkaisu
Miten toteutimme
Mainion toimenkuvan määrittely
Tekoälyassistentin käyttöönottoa voi hyvin verrata uuden työntekijän palkkaamiseen. Aloitimme MAINIOn toimenkuvan muotoilun kaupungin palveluiden ja asiakaspalvelun parissa työskentelevien kanssa. Kartoitimme, millaisia palvelutilanteita asiakaspalvelussa kohdataan, ja määrittelimme yhdessä toimintaohjeet erilaisiin tilanteisiin. Hyödynsimme MAINIOn käyttötapausten ja toimintaohjeiden määrittelyssä myös aitoa dataa kaupungin asiakaspalveluchatissa käydyistä keskusteluista. Toimenkuvan määrittelyssä kävimme myös läpi, mitä taustamateriaaleja ja tietolähteitä MAINIO käyttää.
Yhteisen määrittelyn pohjalta teimme MAINIOn ensimmäisen testiversion. Kaupungin tiimi pääsi projektin aikaisessa vaiheessa testaamaan, kuinka MAINIO suoriutui sille esitetyistä kysymyksistä, ja pystyi näin helposti antamaan palautetta MAINIOn toiminnasta jatkokehittämisen tueksi.
Testaaminen keskiössä
MAINIOn perehdyttämisessä on asiakkaalla keskeinen rooli; vain asiakas tietää, vastaako MAINIO kuin kaupungin asiakaspalvelija. Käyttöönottoprojektin aikana pidimme useamman kehityspalaverin, jossa kävimme läpi, miten MAINIO oli onnistunut testikeskusteluissa, ja miten MAINIOn ohjeistusta tulisi vielä täsmentää.
Asiakkaan palautteen pohjalta teimme tarvittavia täsmennyksiä Mainion ohjeistukseen. Kun MAINIO oli valmis aloittamaan työnsä kaupungin verkkosivuilla, viilasimme vielä kuntoon Mainion visuaalisen ilmeen ja määrittelimme MAINIOn tervehdystekstin kaupungin ohjeistuksen mukaisesti.






Mitä asiakkaamme sai
Monikielistä asiakaspalvelua kellon ympäri
MAINIOn avulla Mikkelin kaupunki voi tarjota asiakaspalvelua 24/7 käyttäjän omalla äidinkielellä. Tämä tukee kaupungin saavutettavuustavoitteita ja palvelee erityisesti niitä, joiden asiointi suomeksi on haasteellista.
Tukea jatkokehittämiseen ja sisällöntuotantoon
Asiakas pystyy seuraamaan MAINIOn kanssa käytyjä keskusteluja oman palvelun kautta, josta löytyy kaikkien keskustelujen lisäksi myös mm. käyttäjien MAINIOlle antamat palautteet keskusteluista. MAINIOn kanssa käytyjen keskustelujen ja käyttäjäpalautteiden avulla kaupungilla on nyt työkalu paitsi asiakaspalvelun kehittämiseen, myös verkkosisältöjen tarkasteluun ja päivittämiseen.
Käyttöönoton aikana syntyi myös uusia ideoita MAINIOn hyödyntämisestä muissa kaupungin asiantuntijatehtävissä.

Monikielistä asiakaspalvelua kellon ympäri
MAINIOn avulla Mikkelin kaupunki voi tarjota asiakaspalvelua 24/7 käyttäjän omalla äidinkielellä. Tämä tukee kaupungin saavutettavuustavoitteita ja palvelee erityisesti niitä, joiden asiointi suomeksi on haasteellista.
Tukea jatkokehittämiseen ja sisällöntuotantoon
Asiakas pystyy seuraamaan MAINIOn kanssa käytyjä keskusteluja oman palvelun kautta, josta löytyy kaikkien keskustelujen lisäksi myös mm. käyttäjien MAINIOlle antamat palautteet keskusteluista. MAINIOn kanssa käytyjen keskustelujen ja käyttäjäpalautteiden avulla kaupungilla on nyt työkalu paitsi asiakaspalvelun kehittämiseen, myös verkkosisältöjen tarkasteluun ja päivittämiseen.
Käyttöönoton aikana syntyi myös uusia ideoita MAINIOn hyödyntämisestä muissa kaupungin asiantuntijatehtävissä.

MAINIO-tekoälyassistentti mukautuu moneen: asiakaspalvelijaksi, oppaaksi, tekniseksi tueksi tai vaikka sisällönkehittäjäksi. Mihin rooliin MAINIO voisi sopia teillä? Ota yhteyttä - ideoidaan yhdessä!
Case MAINIO Mikkelin kaupungille
Yhteistyö ammattitaitoisen Mindhiven kanssa Mikkelin oman ai-botin toteuttamiseksi on sujunut erinomaisesti alusta loppuun – kiitos siitä!

Jussi Linnala
tietohallintopäällikkö
Mikkelin kaupunki
Mikkelin kaupunki on Etelä-Savon maakuntakeskus ja noin 50 000 asukkaan kotikaupunki. Kaupungilla on monipuolinen palveluverkosto ja aktiivinen rooli digipalveluiden kehittämisessä. Mikkelin tavoitteena on tarjota saavutettavaa, asiakaslähtöistä ja ajasta riippumatonta palvelua niin kuntalaisille, matkailijoille kuin muille verkkosivuilla asioiville.
Tutustu tarkemmin
www.mikkeli.fi
Mistä lähdimme liikkeelle


Tarve
Mikkelin kaupunki halusi ottaa tekoälyn mahdollisuudet hyötykäyttöön asiakaspalvelussa. Taustalla oli tarve palvella verkkosivuilla asioivia tehokkaammin ja saavutettavammin – myös monikielisesti. Verkkosisällön manuaalinen kääntäminen vaatisi paljon resursseja, ja tekoälyn avulla haluttiin tarjota ymmärrettävää tietoa käyttäjän omalla kielellä. Lisäksi tekoälyn toivottiin vapauttavan asiakaspalvelijoiden aikaa rutiinitehtävistä vaativampiin asiakaskohtaamisiin.
Ratkaisu
Toteutimme Mikkelin kaupungille MAINIO-tekoälyassistentin, joka toimii asiakaspalvelijana kaupungin verkkosivuilla. Kaupungin nimeämä Saimi-assistentti on perehdytetty Mikkelin palveluihin ja vastaa kävijöiden kysymyksiin kellon ympäri – myös esim. englanniksi, ukrainaksi ja venäjäksi.
Toimenkuva
Testiversio
Perehdyttäminen
Julkaisu
Miten toteutimme
Mainion toimenkuvan määrittely
Tekoälyassistentin käyttöönottoa voi hyvin verrata uuden työntekijän palkkaamiseen. Aloitimme MAINIOn toimenkuvan muotoilun kaupungin palveluiden ja asiakaspalvelun parissa työskentelevien kanssa. Kartoitimme, millaisia palvelutilanteita asiakaspalvelussa kohdataan, ja määrittelimme yhdessä toimintaohjeet erilaisiin tilanteisiin. Hyödynsimme MAINIOn käyttötapausten ja toimintaohjeiden määrittelyssä myös aitoa dataa kaupungin asiakaspalveluchatissa käydyistä keskusteluista. Toimenkuvan määrittelyssä kävimme myös läpi, mitä taustamateriaaleja ja tietolähteitä MAINIO käyttää.
Yhteisen määrittelyn pohjalta teimme MAINIOn ensimmäisen testiversion. Kaupungin tiimi pääsi projektin aikaisessa vaiheessa testaamaan, kuinka MAINIO suoriutui sille esitetyistä kysymyksistä, ja pystyi näin helposti antamaan palautetta MAINIOn toiminnasta jatkokehittämisen tueksi.
Testaaminen keskiössä
MAINIOn perehdyttämisessä on asiakkaalla keskeinen rooli; vain asiakas tietää, vastaako MAINIO kuin kaupungin asiakaspalvelija. Käyttöönottoprojektin aikana pidimme useamman kehityspalaverin, jossa kävimme läpi, miten MAINIO oli onnistunut testikeskusteluissa, ja miten MAINIOn ohjeistusta tulisi vielä täsmentää.
Asiakkaan palautteen pohjalta teimme tarvittavia täsmennyksiä Mainion ohjeistukseen. Kun MAINIO oli valmis aloittamaan työnsä kaupungin verkkosivuilla, viilasimme vielä kuntoon Mainion visuaalisen ilmeen ja määrittelimme MAINIOn tervehdystekstin kaupungin ohjeistuksen mukaisesti.



Mitä asiakkaamme sai

Monikielistä asiakaspalvelua kellon ympäri
MAINIOn avulla Mikkelin kaupunki voi tarjota asiakaspalvelua 24/7 käyttäjän omalla äidinkielellä. Tämä tukee kaupungin saavutettavuustavoitteita ja palvelee erityisesti niitä, joiden asiointi suomeksi on haasteellista.
Tukea jatkokehittämiseen ja sisällöntuotantoon
Asiakas pystyy seuraamaan MAINIOn kanssa käytyjä keskusteluja oman palvelun kautta, josta löytyy kaikkien keskustelujen lisäksi myös mm. käyttäjien MAINIOlle antamat palautteet keskusteluista. MAINIOn kanssa käytyjen keskustelujen ja käyttäjäpalautteiden avulla kaupungilla on nyt työkalu paitsi asiakaspalvelun kehittämiseen, myös verkkosisältöjen tarkasteluun ja päivittämiseen.
Käyttöönoton aikana syntyi myös uusia ideoita MAINIOn hyödyntämisestä muissa kaupungin asiantuntijatehtävissä.
